Meer dan de helft van de Nederlanders ervaart ongezond veel stress op werk

15 Jul, 2021Renske Start

Nederlandse werknemer echter aanzienlijk minder gestrest dan buurlanden

Meer dan de helft van de de Nederlandse werknemers (56 procent) ervaart wel eens te veel stress op de werkvloer. Dit blijkt uit onderzoek onder 1.322 Europese werknemers uitgevoerd door Lepaya. De Nederlandse beroepsbevolking scoort echter beduidend beter in vergelijking met het stressniveau van buurlanden. In Duitsland geeft maar liefst 71 procent aan ongezond gestrest zijn tegen 70 procent in het Verenigd Koninkrijk en 67 procent in België.

Een mogelijke verklaring voor het feit dat de gemiddelde Nederlander zich minder vaak overmatig gestrest voelt op werk lijkt te maken te hebben met de hogere mate van betrokkenheid van de werkgever. De Nederlandse werkgever besteedt relatief veel aandacht aan het omgaan met stress en het voorkomen van bovenmatige werkdruk. Omdat er veel stress op het werk bij werknemers is verwacht in Nederland 52 procent van de werkenden meer van hun baas op het gebied van stressvermindering op de werkvloer, ligt dan in de andere Europese landen fors hoger: 57 procent in het Verenigd Koninkrijk, 61 procent in Duitsland en maar liefst 65 procent in België.

Stress op het werk bij werknemers: Stressmanagement skills

Desondanks zou 57 procent van de Nederlandse werkenden graag nóg meer hulp krijgen bij voorkomen van werkgerelateerde stress, zoals bijvoorbeeld door het vergroten van stressmanagement vaardigheden middels trainingen. Ruim 60 procent van de Nederlandse werknemers staat open voor stressgerelateerde trainingen op werk, tegen 71 procent in Duitsland, 76 procent in België en 77 procent in het Verenigd Koninkrijk. Ondanks de grote bereidheid om zelf aan de slag te gaan met het stressniveau, ziet slechts een kwart van de ondervraagden dit als hun eigen verantwoordelijkheid. In de omringende landen ligt dit dit ruim twee keer zo hoog. Van de onderzochte buurlanden vindt 47 procent van de Belgen en 50 procent van de Britten en Duitsers het oplossen en voorkomen van ongewenste werkstress geen taak van de baas, maar van de werknemer zelf.

Ondanks de grote bereidheid om zelf aan de slag te gaan met het stressniveau, ziet slechts een kwart van de ondervraagden dit als hun eigen verantwoordelijkheid. In de ons omringende landen ligt dit percentage ruim twee keer zo hoog. Van de onderzochte buurlanden vindt 47 procent van de Belgen en 50 procent van de Britten en Duitsers het oplossen en voorkomen van ongewenste werkstress geen taak van de baas, maar van de werknemer zelf.

“Het is mooi om deze bereidheid onder werknemers te zien, maar met name werkgevers hebben veel mogelijkheden om hun duurzame inzetbaarheid te verbeteren. Stress heeft een aantal oorzaken en het voorkomen van een hoge werkdruk is niet altijd de enige oplossing. Soms heeft het simpelweg te maken met de verwachtingen tussen werkgever en werknemer. Het is daarom belangrijk om de onderliggende oorzaken van stress goed in kaart te brengen. Pak het probleem bij de wortel aan en richt je ook op stressverlagende tactieken en training,” zegt René Janssen, oprichter van Lepaya.

Terug-naar-kantoor stress op het werk bij werknemers

Nu, dat werkenden zich weer langzaamaan naar het kantoor begeven, lijkt stress relevanter dan ooit. Meer dan een kwart van Nederlandse werkenden verwacht dat een volledige terugkeer naar de werkplek een negatieve invloed zal hebben op hun stressniveau. Nederland scoort daarmee wederom beter dan haar buurlanden: in België, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland denkt meer dan 40 procent dat zij meer stress zullen lijden als ze weer op kantoor verwacht worden.

“De manier waarop we werken is fundamenteel veranderd en vaardigheden zijn belangrijker dan ooit. In een overwegend digitale wereld, vooral nu we gedeeltelijk terugkeren naar kantoor, zal de mentale weerbaarheid van uw werknemers uw bedrijf maken of breken. Stressmanagement, wendbaarheid en veerkracht zijn essentiële vaardigheden die de corona-crisis aan het licht heeft gebracht,”

Lepaya is een aanbieder van power skills trainingen waarbij on- en offline leren wordt gecombineerd. Opgericht door René Janssen en Peter Kuperus in 2018 vanuit de overtuiging dat de juiste training, op het juiste moment, gericht op de juiste skill, organisaties productiever maakt, heeft Lepaya inmiddels duizenden werknemers getraind.

As a challenger in a crowded training market, Lepaya responds to the needs of Europe’s fastest growing tech companies, such as Mollie, Takeaway and Picnic, amongst others. By combining hard skills with soft skills, offered together as power skills, the Amsterdam-based company is growing faster in a market in which the demand for reskilling and upskilling continues to increase all over the world.

In 2020 haalde Lepaya een investeringsronde op van 5 miljoen en deed zelfstandig een overname van Smartenup, een trainingsbedrijf dat professionals ondersteunt om beter, sneller en slimmer met data te werken. De scale-up richt zich op de Nederlandse, Britse, Belgische, Duitse en Zweedse markt en bedient haar klanten wereldwijd. Dit jaar werd Lepaya geselecteerd door Techleap.nl voor de nieuwe lichting van het groeiprogramma Rise, een exclusief programma voor serieuze techspelers in Nederland.

Meer informatie over Lepaya: www.lepaya.com/nl